Krk

Konstrukce krku

Krky používám buď jednodílné, dvoudílné nebo laminaci 5 lamel. Krk je jedním z nedůležitějších komponentů ovlivňujících akustické vlastnosti nástroje. Produkuje až 70 % zvuku nástroje. Důležitý je materiál, rozměr – tloušťka a profil, mechanická tuhost. Tloušťka krku se kromě mechanické odolnosti projevuje i ve zvuku nástroje. Masivní krky podporují základní frekvence tónu a sustain. Zvuk je průrazný, konkrétní a nosný. Mechanická tuhost závisí na použitém materiálu, konstrukci (počet dílů krku), způsobu vyztužení a rozměru.

Základní profil krku

rez_krkem_vlcek_basses.png

Výztuhy

Akivní – dvoucestné  výztuhy. Lze regulovat prohnutí krku proti i po tahu strun. Umožňují preciznější nastavení krku.

Pasivní –  duralové či uhlíkové tyče, vkládané po stranách aktivní výztuhy k dosažení optimální tuhosti a pravidelného průhybu krku. 

Při použití nevznikají lokální nerovnosti na hmatníku. Zvuk je ovšem trochu sterilnější.

vyztuha.gif

Akivní – dvoucestné  výztuhy. Lze regulovat prohnutí krku proti i po tahu strun. Umožňují preciznější nastavení krku.

Pasivní –  duralové či uhlíkové tyče, vkládané po stranách aktivní výztuhy k dosažení optimální tuhosti a pravidelného průhybu krku. 

Při použití nevznikají lokální nerovnosti na hmatníku. Zvuk je ovšem trochu sterilnější.

 

Pražce 

Důležitá je kvalita, ale i profil.

  • Měkké pražce tlumí struny. Nemá tolik vyšších harmonických.

  • Tvrdé pražce strunu nebrzdí zvuk je brilantnější.

  • Úzké pražce -bohatší zvuk ze spoustou harmonických, rychlejší opotřebení.

  • Široké pražce se  používají. tam kde chceme vyšší harmonické omezit.
     

Tónový blok

Vhodným výběrem dřeva, můžu přenos zvuku z krku do těla měnit. Právě touto části baskytary, předává krk vibrace strun tělu.

Je zajímavé porovnávat rozdíly zvuku s různými dřevy.

Dřevo na krk

V laminacích pak následující kombinace:

Hmatník

Používám: eben,  indický palisandr, pauferro, javor, wenge, bubinga a mnohé další tvrdé exotické dřeviny.

Pomineme – li mechanickou odolnost, která hraje stejně důležitou úlohu,  lze materiálem hmatníku ovlivnit i zvukové vlastnosti nástroje.