top of page

Krk

Konstrukce krku

Krky používám buď jednodílné, dvoudílné nebo laminaci 5 lamel. Krk je jedním z nedůležitějších komponentů ovlivňujících akustické vlastnosti nástroje. Produkuje až 70 % zvuku nástroje. Důležitý je materiál, rozměr – tloušťka a profil, mechanická tuhost. Tloušťka krku se kromě mechanické odolnosti projevuje i ve zvuku nástroje. Masivní krky podporují základní frekvence tónu a sustain. Zvuk je průrazný, konkrétní a nosný. Mechanická tuhost závisí na použitém materiálu, konstrukci (počet dílů krku), způsobu vyztužení a rozměru.

Základní profil krku

rez_krkem_vlcek_basses.png

Výztuhy

Akivní – dvoucestné  výztuhy. Lze regulovat prohnutí krku proti i po tahu strun. Umožňují preciznější nastavení krku.

Pasivní –  duralové či uhlíkové tyče, vkládané po stranách aktivní výztuhy k dosažení optimální tuhosti a pravidelného průhybu krku. 

Při použití nevznikají lokální nerovnosti na hmatníku. Zvuk je ovšem trochu sterilnější.

vyztuha.gif

Akivní – dvoucestné  výztuhy. Lze regulovat prohnutí krku proti i po tahu strun. Umožňují preciznější nastavení krku.

Pasivní –  duralové či uhlíkové tyče, vkládané po stranách aktivní výztuhy k dosažení optimální tuhosti a pravidelného průhybu krku. 

Při použití nevznikají lokální nerovnosti na hmatníku. Zvuk je ovšem trochu sterilnější.

 

Pražce 

Důležitá je kvalita, ale i profil.

  • Měkké pražce tlumí struny. Nemá tolik vyšších harmonických.

  • Tvrdé pražce strunu nebrzdí zvuk je brilantnější.

  • Úzké pražce -bohatší zvuk ze spoustou harmonických, rychlejší opotřebení.

  • Široké pražce se  používají. tam kde chceme vyšší harmonické omezit.
     

Tónový blok

Vhodným výběrem dřeva, můžu přenos zvuku z krku do těla měnit. Právě touto části baskytary, předává krk vibrace strun tělu.

Je zajímavé porovnávat rozdíly zvuku s různými dřevy.

Dřevo na krk

V laminacích pak následující kombinace:

Hmatník

Používám: eben,  indický palisandr, pauferro, javor, wenge, bubinga a mnohé další tvrdé exotické dřeviny.

Pomineme – li mechanickou odolnost, která hraje stejně důležitou úlohu,  lze materiálem hmatníku ovlivnit i zvukové vlastnosti nástroje.

Na internetu jsem narazil na zajímavé baskytary od Mirka Vlčka. Zjistil jsem, že několik mých kolegů si tyto nástroje oblíbilo a nezůstávají jen u jednoho kusu. Mirek Vlček díky své praxi ví, co dělá. Léta vývoje mu dala pochopit jak dřevo, povrchová úprava, design, hardware nebo elektronika bude na nástroji fungovat.
Tento konstruktér neustrnul a díky neustálé sebe-evoluci dospěl k vlastním modelům a nabízí tedy to, co považuje za to nejlepší (…a ceny jsou opravdu přívětivé). Pokud máte vlastní představu z jakého dřeva, nebo jakými prvky nástroj vybavit, u Mirka nenarazíte. Jeho dílna je otevřená Vašim přáním. Z osobní zkušenosti ale dávám raději přednost tomu co má kytarář vyzkoušené, nebo si pohrávám jen s vratnými změnami.
text: časopis Muzikus (Zdeněk Wimpy Tichota)

Once when I was just browsing through the Internet I ran across interesting bass guitars by Mirek Vlček. I found out that some of my colleagues liked those instruments and they didn’t have just one. Mirek Vlček knows what he’s doing that to his praxis. Years of development gave him the understanding of not just the woods, but also surface finish, design, hardware and knowing which electronics will work for which instrument.
This constructor didn’t stagnate and thanks to continuing self-evolution he arrived at making his own models and he offers what he considers to be the best (… and the prices are more than amiable). If you have your own vision of what wood you want to use or which pieces of equipment you want it to have, you won’t hit a wall with Mirek. His workshop is open to all of Your wishes. From my personal experience,

I have a preference of what the guitar-maker tested or I play with changes that are reversible.

text: časopis Muzikus (Zdeněk Wimpy Tichota)

“Encontré en internet unos bajos interesantes de Mirek Vlček. Averigué que algunos de mis colegas se habían enamorado de estos instrumentos y que no se quedaban solo con uno. Gracias a su experiencia, Mirek Vlček sabe muy bien que hace. A lo largo de los años de desarrollo ha comprendido cómo en un instrumento va a funcionar la madera, el acabado, el diseño, el hardware y la electrónica.
Este luthier no se quedó estancado y, debido a la autoevolución, llegó a hacer sus propios modelos, es decir lo que él considera lo mejor (y los precios  son realmente interesantes). Si tenéis vuestra propia visión de con qué madera y componentes armar vuestro instrumento os va a escuchar. Su taller está abierto a vuestros deseos. Desde mi propia experiencia prefiero lo que el luthier tiene probado o jugar solo con los cambios reversibles.“
texto: revista Muzikus (Zdeněk Wimpy Tichota)

Vlček basses

Miroslav Vlček

Jackov 68
67541 Nové Syrovice
tel: +420 603 545 131

info@vlcekbasses.cz


skype mirvlk13

  • Instagram
  • Facebook Social Icon

© 2022 Vlček Basses, Czech Republic

bottom of page