© 2018 Vlček Basses, Czech Republic

  • Facebook Social Icon

Vlček basses

Miroslav Vlček

Jackov, 68
67541 Nové Syrovice
tel: +420 603 545 131

info@vlcekbasses.cz


skype mirvlk13

Once when I was just browsing through the Internet I ran across interesting bass guitars by Mirek Vlček. I found out that some of my colleagues liked those instruments and they didn’t have just one. Mirek Vlček knows what he’s doing that to his praxis. Years of development gave him the understanding of not just the woods, but also surface finish, design, hardware and knowing which electronics will work for which instrument.
This constructor didn’t stagnate and thanks to continuing self-evolution he arrived at making his own models and he offers what he considers to be the best (… and the prices are more than amiable). If you have your own vision of what wood you want to use or which pieces of equipment you want it to have, you won’t hit a wall with Mirek. His workshop is open to all of Your wishes. From my personal experience,

I have a preference of what the guitar-maker tested or I play with changes that are reversible.

text: časopis Muzikus (Zdeněk Wimpy Tichota)

Na internetu jsem narazil na zajímavé baskytary od Mirka Vlčka. Zjistil jsem, že několik mých kolegů si tyto nástroje oblíbilo a nezůstávají jen u jednoho kusu. Mirek Vlček díky své praxi ví, co dělá. Léta vývoje mu dala pochopit jak dřevo, povrchová úprava, design, hardware nebo elektronika bude na nástroji fungovat.
Tento konstruktér neustrnul a díky neustálé sebe-evoluci dospěl k vlastním modelům a nabízí tedy to, co považuje za to nejlepší (…a ceny jsou opravdu přívětivé). Pokud máte vlastní představu z jakého dřeva, nebo jakými prvky nástroj vybavit, u Mirka nenarazíte. Jeho dílna je otevřená Vašim přáním. Z osobní zkušenosti ale dávám raději přednost tomu co má kytarář vyzkoušené, nebo si pohrávám jen s vratnými změnami.
text: časopis Muzikus (Zdeněk Wimpy Tichota)

Povrchová úprava

Povrchová úprava nástroje ovlivňuje akustické vlastnosti, estetický dojem a hmatový pocit, který je v tomto případě velmi důležitý. Další věcí mechanická a chemická odolnost.


Akustické vlastnosti
Platí, že čím tenčí vrstva laku na nástroji je, tím více může rezonovat použité dřevo. Lak je materiál, který má jiné mechanické vlastnosti než dřevo. Rychlost šíření zvuku je jiná, má tendenci tlumit vibrace.  Nalakováním nástroje se mění jeho vlastnosti.
Povrch musí mít určitou tvrdost a pružnost. Příliš měkké nebo příliš tvrdé laky ovlivní negativně vibrace materiálu nástroje.


Optimální vlastnosti mají přírodní vosky a oleje.


Vosky a oleje:

 Tvoří velmi tenkou vrstvu, zachovávají tedy pocit dotyku dřeva. Nejraději používám tvrdé voskové oleje, které jsou velmi odolné. Případné opravy nebo obnova, je poměrně jednoduchá. Zvuk se mění jen nepatrně.

Nitrocelulózový lak:

 Tvoří středně silnou vrstvu, je ideálně tvrdý i pružný, akusticky velmi vhodný. Na omak velmi příjemný. Sušina 30 – 40%. Komplikace je nutnost pomalého nanášení jednotlivých vrstev. Velké procento rozpouštědla znamená, velmi zdlouhavý proces při zaplnění pórů dřeva u poréznějších materiálů. Těžko lze docílit lesklý povrch s uzavřenými póry.

Polyuretanový lak:

 Dvousložkový lak, který nabízí kompromis mezi vlastnostmi a náročností aplikace.
Vytváří středně silnou vrstvu ( 0,3 – 0,4 mm).  Je řazen mezi akusticky velmi vhodné povrchové úpravy. Sušina 40 – 60%.
Polyuretanové laky jsou přímým nástupcem nitrolaků, a to i po stránce výsledných vlastností.
Netrpí nedostatky nitrolaku, jsou trvanlivé, dobře se udržují.